Ελλαδα

Όχημα για τη δραστηριοποίηση της χώρας στο εξωτερικό το Enterprise Greece


Στη χώρα μας υπάρχει ένας εθνικός οργανισμός έτοιμος να προσελκύσει επενδυτές και να παρέχει κάθε δυνατή βοήθεια σε παραγωγούς και επιχειρηματίες που στοχεύουν στην αγορά του εξωτερικού. Είναι ο Enterprise Greece που λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο με γνώμονα τη διευκόλυνση επενδύσεων και εξαγωγών, την ενίσχυση της εξωστρέφειας που θα τονώσει σημαντικά την οικονομία της χώρας.
Για να «τρέξει» σωστά αυτό το project χρειάζονται και τα κατάλληλα στελέχη. Επικεφαλής είναι ένας άνθρωπος της αγοράς, ο Γρηγόρης Στεργιούλης, ο οποίος παραχώρησε συνέντευξη στο ΑΠΕ – ΜΠΕ και τον Γιώργο Μανταίο.
Στόχος, η διάδοση του Enterprise Greece σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της χώρας, ώστε να συγκεντρώσει υπό τη σκέπη του όσο το δυνατόν περισσότερες ελληνικές επιχειρήσεις. Γιατί η δύναμη βρίσκεται στη συνεργασία. Η ισχύς, εν τη ενώσει. 

Ακολουθεί η συνέντευξη του Γρηγόρη Στεργιούλη στο ΑΠΕ-ΜΠΕ:

ΕΡ: Ποιες είναι οι βασικές αρχές που διέπουν το Enterprise Greece;

«Αν παρατηρήσει κανείς προσεκτικά την ελληνική ιστορία, θα διαπιστώσει ότι οι περίοδοι στις οποίες σημειώθηκε άνοδος του Ελληνισμού ήταν περίοδοι εξωστρέφειας. Που ανθούσε το εμπόριο. 
Tο Enterprise Greece είναι εκ των πραγμάτων το πιο σημαντικό όχημα για την δραστηριοποίηση της χώρας στο εξωτερικό.
Πρώτος άξονας είναι η διευκόλυνση των εταιρειών που θέλουν να δραστηριοποιηθούν στο εξωτερικό. Και αυτό έχει πολύ μεγάλη σημασία αν λάβει κανείς υπόψη τα χαρακτηριστικά των ελληνικών μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Επιχειρήσεις χωρίς μεγάλες υποδομές, μικρές κατά κύριο λόγο, χωρίς τεχνογνωσία εξαγωγών, χωρίς πόρους διαθέσιμους, χρειάζονται ένα όχημα για να μπορέσουν να προωθήσουν τα προϊόντα τους. Πρέπει σταδιακά αυτοί οι εξαιρετικοί άνθρωποι, οι Έλληνες παραγωγοί να μετατραπούν σε επιχειρηματίες που θα συνεργαστούν ούτως ώστε να εξυπηρετήσουν ανάγκες μεγάλων αγορών και να βρεθούν στα ράφια μεγάλων αλυσίδων
Δεύτερος άξονας του Enterprise Greece είναι η προσέλκυση επενδύσεων. Ένα δαιδαλώδες πρόβλημα γιατί ξεκινάει και από τα προβλήματα της ελληνικής γραφειοκρατίας. Είναι επίπονη η μετάλλαξη της Ελλάδας σε επενδυτικό προορισμό. Γιατί, ας μη γελιόμαστε, δεν είναι μία χώρα που χτίστηκε για να προσελκύει επενδύσεις. Πρέπει πρωτίστως να το πιστέψουμε εμείς και στη συνέχεια να πείσουμε τους ξένους. Να βρούμε ανθρώπους που θέλουν να επενδύσουν με μέλλον και προοπτική όχι σε ανθρώπους που έρχονται να πλουτίσουν και σε 2 χρόνια να βγάλουν τα χρήματά τους έξω.
Ο τρίτος άξονας σχετίζεται με την Golden Visa, η οποία σήμερα με μεγάλη μου χαρά μπορώ να σας πω ότι μετεξελίσσεται σε ένα επενδυτικό όχημα. Είναι η διαδικασία που πριν από μερικά χρόνια ξεκίνησε με στόχο την προσέλκυση χρημάτων μέσω αγοράς κατοικιών από ξένους υπηκόους που ήθελαν να αποκτήσουν άδεια παραμονής. Ξένοι υπήκοοι θα μπορούν να αγοράζουν πλέον ελληνικά ομόλογα πενταετούς διάρκειας, ώστε να μπορούν να συμμετέχουν στην οικονομική ζωή του τόπου.
Όλα αυτά δείχνουν τη δυναμική του Enterprise Greece και τον τρόπο που χειρίζεται την προσέλκυση επενδύσεων, την προώθηση των εξαγωγών»

EΡ: Μιλάτε όμως για χρόνιες παθογένειες. Είστε προετοιμασμένοι να τις αντιμετωπίσετε;

«Πιστεύω ότι είμαστε λαός που προσαρμόζεται πολύ εύκολα. Κάποτε οι οδηγοί δεν φορούσαν ζώνη και οι μοτοσικλετιστές δεν φορούσαν κράνος. Τι άλλαξε και η εικόνα αυτή έχει αντιστραφεί τουλάχιστον τους περισσότερους; Προσαρμοστήκαμε στα παγκόσμια δεδομένα. Όλα είναι θέμα στόχευσης. Εάν στοχεύσουμε σωστά Θα πετύχουμε.
Εμείς ως Enterprise Greece θέλουμε να αποτελέσουμε την αιχμή του δόρατος σε αυτήν την προσπάθεια. Αυτές οι παθογένειες που πολύ σωστά αναφέρατε, δημιουργήθηκαν πριν από 30-40 χρόνια. Δεν θέλουμε να περιμένουμε άλλα τόσα χρόνια για να τις ξεπεράσουμε. Θα το κάνουμε πάρα πολύ γρήγορα».

ΕΡ: Με ποιον τρόπο δηλαδή ο επενδυτής ή ο έμπορος θα ξεπεράσει όλους τους γραφειοκρατικούς σκοπέλους μέσω του Enterprise Greece;

«Έχουμε δημιουργήσει ένα τμήμα fast track το οποίο διευκολύνει κάθε υποψήφιο επενδυτή που αντιμετωπίζει δυσκολίες. Προσπαθούμε να βρούμε ποιες είναι οι εκκρεμότητες κάθε περιοχής, ποιες είναι οι εκκρεμότητες κάθε επιχείρησης ώστε να διευκολυνθούν οι επιχειρηματίες. Είναι δύσκολο αλλά όλοι πλέον πρέπει να καταλάβουμε ότι δεν υπάρχει διέξοδος είτε μιλάμε για ελληνικές επιχειρήσεις είτε ξένες που θέλουν να επενδύσουν, το πρόβλημα παραμένει το ίδιο. 
Φυσικά για αυτούς που είναι πιο εξοικειωμένοι με την τεχνολογία υπάρχουν και ηλεκτρονικές πλατφόρμες και τηλεφωνικές υπηρεσίες. Μόνο πέρσι είχαμε περισσότερες από χίλιες αιτήσεις διαδικαστικού χαρακτήρα για γενικές πληροφορίες περί επενδύσεων. Τι απαιτείται, ποια είναι η διαδικασία, και όλα τα σχετικά. Είχαμε βάλει στόχο ο οποίος επιτεύχθηκε, οι απαντήσεις μας να καθυστερούν το μέγιστο μία εβδομάδα. Πράγματι δεν υπήρξε περίπτωση που να καθυστερήσουμε περισσότερο.
Μέχρι το τέλος του χρόνου θα τεθεί σε λειτουργία και ένα helpdesk για εξαγωγείς που θα τους ενημερώνει με ποιον τρόπο γίνονται οι εξαγωγές, τι σημαίνει η απόκτηση ενός brand name, πώς γίνεται η δανειοδότηση, με ποιον τρόπο γίνεται η συμμετοχή σε εκθέσεις, πώς γίνονται οι επαφές με ξένα επιμελητήρια και εμπορικούς ομίλους, ποιες χώρες έχουν ζήτηση από κάποια προϊόντα. 
Επίσης δημιουργείται ένα αρχείο χιλιάδων επιχειρήσεων για να ξέρουμε τα προϊόντα τους που δραστηριοποιούνται τι ποσότητες μπορούν να παράγουν».

ΕΡ: Δηλαδή η επίσημη ιστοσελίδας www.enterprisegreece.gov.gr παρέχει τα πάντα ή είναι απαραίτητη και η προσωπική επικοινωνία;

«Μέσω της επίσημης σελίδας μας μπορεί κανείς να βρει οποιαδήποτε πληροφορία θέλει. Όμως στην Ελλάδα ο μεγάλος όγκος των επιχειρήσεων προτιμά ακόμα τη διαπροσωπική επαφή. Είμαι και εγώ οπαδός, φανατικός μάλιστα, των νέων τεχνολογιών. Αλλά όταν πηγαίνεις σε παραδοσιακές παραγωγικές περιοχές, διαπιστώνεις ότι η διαπροσωπική επαφή είναι το σπουδαιότερο από όλα.
Το πιο δύσκολο καθήκον μας είναι η μετατροπή του παραγωγού σε επιχειρηματία. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο μέσα από αυτή την επαφή. Εύχομαι σταδιακά, ιδιαίτερα οι νέοι παραγωγοί, να αξιοποιήσουν τη νέα τεχνολογία για αυτό η λειτουργία μας θα έχει διπλή κατεύθυνση: και ηλεκτρονική πλατφόρμα και διαπροσωπική επαφή.
Άλλωστε το Enterprise Greece εδρεύει στην Αθήνα αλλά ταξιδεύει καθημερινά σε όλη την Ελλάδα. Ήδη υλοποιούμε ένα πρόγραμμα συχνών επαφών με όλα τα επιμελητήρια και τις περιφέρειες της χώρας. Εκεί κάνουμε μαθήματα στους υποψήφιους εξαγωγείς ώστε να γνωρίζουν ποια είναι η διαδικασία από το σημείο μηδέν μέχρι να τοποθετήσουν τα προϊόντα τους σε κάποια αλυσίδα του εξωτερικού. Οι άνθρωποί μας παρότι είναι λίγοι, οργώνουν την Ελλάδα και τα αποτελέσματά ήδη έχουν αρχίσει να φαίνονται».

«Πρέπει να χτίσουμε το δικό μας brand name»

Προϊόντα έχουμε, και μάλιστα εξαιρετικής ποιότητας. Αυτό που μας λείπει είναι το brand name. Ο πρόεδρος του Enterprise Greece εξηγεί μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να γίνει εφικτή η παρουσία περισσότερων ελληνικών προϊόντων στα ράφια των μεγάλων αλυσίδων του εξωτερικού. Ποιος είναι ο ρόλος του Enterprise Greece και γιατί δεν τον ικανοποιούν τα μέχρι τώρα αποτελέσματα, παρότι είχαμε ρεκόρ επενδύσεων το 2017.
Παράλληλα επισημαίνει πόσο σημαντική είναι η σύνδεση των ελληνικών προϊόντων με τον τουρισμό, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Αν δεν προωθήσουμε τα ελληνικά προϊόντα στα 30 εκατομμύρια τουρίστες τότε μην περιμένετε να μπορέσουμε να χτυπήσουμε τους Ιταλούς ή τους Ισπανούς». 

ΕΡ: Σε ποια επίπεδα κυμαίνονται οι επενδύσεις και οι εξαγωγές, σύμφωνα με τα στοιχεία σας;

«Σε επενδύσεις το 2017 φτάσαμε τα 3 δισεκατομμύρια, μία αύξηση 30%, ενώ το 2018 προμηνύεται ακόμα πιο αισιόδοξο. Αλλά για να είμαστε ειλικρινείς, τα νούμερα αυτά είναι απελπιστικά χαμηλά. Ξεπεράσαμε τους στόχους με ποσά τα οποία δεν είχαμε δει από το 2008, αλλά πιστεύω ότι ακόμα είμαστε πάρα πολύ χαμηλά. Ο στόχος πρέπει να είναι 10 δισ. τον χρόνο για να μπορέσουμε να ικανοποιήσουμε σε 10 χρόνια την επένδυση των 100 δισ. που θα μας βγάλει πολύ πιο γρήγορα από το καθεστώς της κρίσης. Ας μην ικανοποιούμαστε με ποσοστά αυξήσεων ας ικανοποιηθούμε με απόλυτα νούμερα τα οποία θα έρθουν.
Όσον αφορά τις εξαγωγές τα πράγματα πάνε πολύ καλά. Όπως είδαμε και στην έκθεση που ολοκληρώθηκε στο Παρίσι (σ.σ. Sial 2018), μία τόσο μικρή χώρα στην άκρη της Ευρώπης μπορεί να ανταγωνίζεται μεγάλες παραδοσιακές εξαγωγικές δυνάμεις, όπως η Ιταλία και η Ισπανία. Το πιο σημαντικό είναι ότι είδαμε μία νέα γενιά επιχειρήσεων με φρέσκιες ιδέες να μπαίνει στις διεθνείς αγορές και να προσπαθεί να κερδίσει το μερίδιο της. Χρειάζεται ωστόσο να πλουτίσουμε την εργαλειοθήκη των εξαγωγών μας, να διευρύνουμε τα εξαγωγικά μας προϊόντα. Στα παραδοσιακά προϊόντα λάδι, φέτα, κομπόστα είμαστε καλοί, είμαστε δυνατοί, αλλά δεν αρκούν. 
Στόχος μας είναι να γίνουν απευθείας επενδύσεις σε νέες επιχειρήσεις, νέες δραστηριότητες που θα αυξήσουν και την απασχόληση και την προσέλκυση κεφαλαίων και το πιο σημαντικό από όλα θα βοηθήσουν  και στον εξορθολογισμό της Ελληνικής οικονομίας. Διότι οι νέες επιχειρήσεις θα είναι στην αιχμή του επιχειρηματικού δόρατος και όχι πεπαλαιωμένες εταιρίες που χρειάζονται πολύ πιο δύσκολες επεμβάσεις. 
Επιτρέψτε μου να πω και κάτι άλλο το οποίο θεωρώ πολύ σημαντικό. Τα χρόνια της κρίσης αυτοδυσφημιστήκαμε στο εξωτερικό. Οι αγοραστές είναι καχύποπτοι και αυτό πρέπει να το αλλάξουμε. Είναι στόχος Εθνικός. Ένα προϊόν ελληνικό που είναι άριστο πρέπει να μπει στα ράφια, να υπάρχει εμπιστοσύνη από τον αγοραστή, να πληρώνει οποιαδήποτε τιμή για να το πάρει, να υπάρχει συνεχής τροφοδότηση. Αν δεν τα καταφέρουμε θα μείνουμε μία χώρα της περιφέρειας που θα πουλάει τυχαία όπου βρει, συγκυριακά, χωρίς καμία συνέχεια».

ΕΡ: Τι είναι αυτό που μας λείπει; 

«Το brand name. Η Ελλάδα δημιουργεί σταδιακά ένα brand name. Αλλά πρέπει να το υποστηρίξουμε αυτό γιατί αν χάσουμε την ευκαιρία θα μπουν άλλοι στη μέση και θα ικανοποιήσουν τις ανάγκες που υπάρχουν αντί για εμάς.
Οι επιχειρήσεις που παράγουν παραδοσιακά προϊόντα όπως ελαιόλαδο, κρασί, τσίπουρο πρέπει πρώτα να αποκτήσουν την ελληνική αγορά για να μπορούν να κάνουν και εξαγωγές. Οι τενεκέδες λάδι και το χύμα τσίπουρο σημαίνει ότι δεν έχουν την ελληνική αγορά και ότι λειτουργούν ατομικά. 
Στόχος μας είναι να βρούμε παραγωγούς με ιδιαίτερα προϊόντα και να τους πείσουμε να βάλουν στο portfolio τους την εξαγωγική δραστηριότητα. Για παράδειγμα κάποιοι παραγωγοί μελιού που καταναλώνουν τις ποσότητες τους πουλώντας σε φίλους και συγγενείς. Η τυποποίηση, η συγκέντρωση και η εξαγωγή μεγάλων ποσοτήτων πιστεύω ότι θα αλλάξει εντελώς το τοπίο και θα μας βάλει σε τελείως διαφορετικές οργανωτικές δομές των επιχειρήσεων. Η εξαγωγική επιχείρηση πρέπει να είναι πιο αποτελεσματική, πιο λειτουργική να έχει την έννοια του κόστους, της σταθερής ποιότητας, της τυποποίησης. 
Πρόκειται για πολύ καλά προϊόντα, εξαγώγιμα προϊόντα, τα οποία όμως δεν έχουν την υποστήριξη και την αποδοχή μέσα στην εσωτερική αγορά. Το καλό προϊόν πρέπει κυρίως να καταναλώνεται στην Ελλάδα και στη συνέχεια να εξάγεται. Θα σας πω ένα παράδειγμα πάνω σε αυτό. Το ποσοστό των ελληνικών προϊόντων που καταναλώνεται στα μεγάλα ξενοδοχεία ιδιαίτερα στα All Inclusive είναι απελπιστικά χαμηλό. Είναι μόλις το ένα τρίτο των ιταλικών».

ΕΡ: Με άλλα λόγια οι ξένοι που έρχονται στη χώρα μας, καταναλώνουν μη ελληνικά προϊόντα; 

«Ακριβώς! Αν δεν προωθήσουμε τα ελληνικά προϊόντα στα 30 εκατομμύρια τουρίστες τότε μην περιμένετε να μπορέσουμε να χτυπήσουμε τους Ιταλούς ή τους Ισπανούς. 
Είναι λανθασμένη η πεποίθηση πως όταν κάποιος έχει ένα καλό προϊόν είναι επαρκής προϋπόθεση για να το εξάγει. Αυτό που πρέπει να έχει είναι το brand name. Γιατί αν το διαθέτει τότε μπορεί ακόμα και να εισάγει πρώτη ύλη για να το πουλήσει. Οι Ιταλοί δεν έχουν λάδι, κάνουν εισαγωγές από την Ελλάδα και την Τυνησία και το πουλάνε. Εμείς έχουμε το καλύτερο λάδι, αλλά δεν μπορούμε να φτάσουμε τις ποσότητες των Ιταλών και αυτό σημαίνει ότι κάτι κάνουμε λάθος. 
Πρέπει λοιπόν πρώτα να χτίσουμε το brand name και στη συνέχεια να συγκεντρώσουμε τις παραγωγές για να ικανοποιήσουμε τις ανάγκες».

ΕΡ: Ποια θα είναι η συμβολή του Enterprise Greece στην αλλαγή της κατάστασης αυτής;

«Ξέρω ότι τα τελευταία χρόνια όταν μιλάμε για μεταρρυθμίσεις και εκσυγχρονισμό το μυαλό του κόσμου πηγαίνει σε μειώσεις μισθών, μειώσεις συντάξεων, απολύσεις. Εμείς στο Enterprise Greece θα δώσουμε μία εντελώς διαφορετική απάντηση. Εκσυγχρονισμός σημαίνει επιθετική προσαρμογή στις ανάγκες της αγοράς για να μπορέσουμε να σταθούμε στον ανταγωνισμό».

ΕΡ: Πρέπει πρώτα απ΄όλα βέβαια να γίνει ευρέως γνωστός ο ρόλος σας.

«Δεν είναι τυχαίο που δεν μας γνωρίζει ο κόσμος. Γιατί μέχρι τώρα κανείς δεν ενδιαφέρονταν για εξαγωγές και επενδύσεις. Επιδιώκουμε λοιπόν να μάθουν όλοι ότι υπάρχει ένα όχημα το οποίο ασχολείται ακριβώς με το θέμα αυτό. Παλαιότερα υπήρχε ο ΟΠΕ, το Ιnvest in Greece που έκαναν σημαντική δουλειά μετεξέλιξη αυτών αποτελεί το Enterprise Greece. Όμως το γεγονός ότι ο μέσος επιχειρηματίας αγνοεί τη βοήθεια που μπορεί να έχει από το Enterprise Greece είναι ενδεικτικό της μεγάλης εσωστρέφειας που είχε παρουσιάσει η χώρα. Το τοπίο αυτό πρέπει να το αλλάξουμε όσο το δυνατόν πιο σύντομα. Στο θέμα αυτό χρειαζόμαστε τη συνεχή και αμέριστη βοήθεια του δημοσιογραφικού κόσμου. Χρειάζεται υπομονή, επιμονή και πάνω από όλα συνεργασία».

Comments: 0

Your email address will not be published. Required fields are marked with *